|
 |
Teknik for
nørder og andet godtfolk
Teknikken er en side der beskriver hvilke
resultater vi kom frem til under vores
forberedelser på at kunne fricampere i Sverige og
Norge.
At fricampere i andre lande kommer måske senere...
|
|
Det jeg med god hjælp fra Kim, fik indkøbt og
installeret i vores nye campingvogn beskrives nedenfor
efter bedste evne.
Indkøbslisten er vedlagt i form af links
til shops, hvor jeg købte varerne. Hvorvidt prisen er
blevet større eller mindre end dengang
jeg købte dem,
ønsker jeg ikke at kommentere.
Kan du bruge indholdet til tips og- eller ideer, er du
velkommen, men det er på eget ansvar du gør det.
Det har ikke været en billig investering, men vi har i allerede
i 2023 sparet 2300,- Kr. på"
ikke brugt El"
på de campingpladser vi
har besøgt på vores Sveriges
tur.
Se den her.
Rigtig god
fornøjelse. |
|
|
 |
|
Arkivfoto 5/3 2023 Kl. 10.58..
Fies afløser - - - MOLLY, årgang 2021.
> Fie min Fie finder du lige her < |
|
|
|
|
 |
> Vores nye campingvogn
her <
|
 |
 |
 |
 |
Suzuki Vitara Hybrid 2021
+ Adria Altea 362 LH 4FOUR
2021
Vi købte Molly 1. juni 2023 og gik straks i gang med at
opgradere hendes el-system for at blive uafhængige af landstrøm
("Off
grid ready"). Vi blev først færdige d. 15. maj 2024.
|
|
_Voltmeter_V__small.jpg) |
Se teknikken nedenfor!
|
_Voltmeter_H__small.jpg) |
|
 |
Vi beskriver
her vore overvejelser, indkøb og
fejlkøb for at få campingvognen til at være
mest mulig fri af landstrøm.
D.v.s., at vi kan campere på flere campingpladser
uden at skulle betale 50,- Kr. (2023 priser) for strøm, samt
fricampere
i de lande hvor man må (Sverige - Norge - Lapland m.v.), og vi også kan
klare os hvis vi skal
overnatte på en dansk rasteplads.
Se
mere på
Gratis camping i Europa.
Oversigten
Vi forsøger at inddele således:
-
Solceller.
-
Batterier.
(Version-1, version-2 og version-3).
-
MPPT 100 / 30 Lader, Solcelle.
-
Lader, batterier. (Version-0 og 3).
-
Hovedafbrydere.
-
Inverter (1000 VA) / (3000 VA). (Version-1 og 3).
.
-
Hovedsikring
og sikringer m.v.
-
Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat.
(https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
-
Victron SmartShunt.
-
Beskrivelse af installationen m.v.
-
Testen.
-
Batteribank - Teoretisk overblik.
-
Link / Indkøbslisten m.v..
Forbehold:
Link kan være blevet ændret
siden disse henvisninger er blevet lavet.
Er
det tilfældet, så brug
https://www.google.dk/ og søg andre
steder på navnet.
|
Retur til
oversigten
|
|
 |
1. Solceller.
Opgradering med solcelle på taget:
D. 21. maj 2023 kørte vi (Kim og jeg), til Svendborg for at tage mål til
solcellen på taget af den nye campingvogn.
En hyggeture med det formål, at
finde ud af hvor stor en solcelle vi kunne
montere på taget ,
så vi kunne købe den rigtige
størrelse både fysisk men også dne størst mulige i watt.
Største areal var 2,00 x 1,30 m.
Samtidig fik vi bestilt en gennemføring til kablerne fra
solcellen, som skulle laves på værkstedet inden levering.
|
|
Bestilling af solcelle:
Vi valgte en:
PANEL 395-400W MONO SORT (JAM54S31)
SUPER HØJEFFEKTIVT HALF-CUT PANEL - Mål: 1722×1134×30 mm.
Vægt: 21,5 kg.
Der er god plads til denne solcelle på campingvognen.
Data
2600,- Kr.
https://www.vivaenergi.dk/
|
Retur til
oversigten |
|
 |
Afprøvning/test af solcelle:
27. maj lavede vi en test på panelet,
MPPT laderen og
Litiumbatteri på 100 Amp 200 BMS, det KAN noget!
Vi testede solcellen og den levede i den grad op
til vore forventninger.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
Montering af solcelle m.v.:
Soklen til solcellen er limet på med TEC7 og
solcellerammen er skruet fast i de seks sokler.
Limen hærdede dog noget hurtigere end vi regnede med!
Som det kan ses på første billede er der luft
under solcellen, det er vigtigt, da den ellers
bliver for varm og ydeevnen derved
nedsættes.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
Der er ikke ændret på
opsætningen fra solcelle til MPPT lader i versionerne 1,
2 og 3.
Den er forblevet den samme.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
Problem med Victron SmartSolar MPPT 100V/30A 12/24V:
-
Fejl
nr. 14 - Lav batteritemperatur.
Opladeren er stoppet for at undgå opladning af LiFePO4-batterier ved
lav temperatur, da dette beskadiger cellerne.
-
Melding - Controller:
Controller melder, at batteriets temperatur er 1 grad.
-
Melding - Batteriet:
Batteriets BMS melder, at temperatur er 21 grader.
Der er ingen temperaturføler på batteriet!!!
-
Det er
en softwarefejl!
-
MPPT
Solar Charger fejlkoder
https://www.victronenergy.com/live/mppt-error-codes
Change MPPT settings using Bluetooth
Fejlen blev rettet med en simpel
opdatering af softwaren 29/6 2023. Ingen problemer
siden.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
5. Hovedafbrydere.
Version 1
- 2 - 2023:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/batteriomskifter-1-2-12-off-med-adf-2000041888
Batteriomskifter
1-2-1+2-OFF med ADF
159,- Kr.
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek.
Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Omskifteren var her i
version
1 og 2 forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Strøm til vognens mover.
(D.v.s., at moveren kunne tilsluttes på 2eren
uden at de skulle tilsluttes strøm på 12 volts
anlægget).
1 + 2 Strøm til vognens 12 volt anlæg og mover.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
Version
3 - Nuværende opsætning 2024:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF
139,- Kr.
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Sikring 200 Ampere.
Batteriomskifter
1-2-1+2-OFF her i
version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Opladningsstrøm til vognens 30 Amp
Victron lader. ,
når landstrøm er
tilsluttet. 1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og
vognens 30 Amp
Victron lader. , når landstrøm er
tilsluttet.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
Afbryder Mover.
Version
3 - Nuværende opsætning:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
Hovedafbryder
TÆND/SLUK.
Afbryderen er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Sikring 125 Ampere.
Hovedafbryder TÆND/SLUK
her i
version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens mover, uafhængig af
vognens hovedafbryder.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
Version
3 med 300 amp batteri:
Den er taget ud igen - og erstattet af den gamle
12/1000 Inverter - Se version-4.
Phoenix Inverter 12/3000 Smart
8690,- Kr.
2024-03-05_Teknik_Inverter_.mp4
Inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt, er en kraftig opgradering af den
tidligere
inverteren på 1200 VA/1000 W.
Årsagen til denne kraftige opgradering (2400 Watt) er, at vi er blevet forelsket i at
fricampere, samt
at denne inverter
kan klare de fleste opgaver, så som kaffemaskine, hårtørrer
og ikke mindst Airfryer.
Det bliver dejligt med varmt morgenbrød på
årets sommertogt.
Se mere på:
https://www.victron.dk/shop/11-12v/997-phoenix-inverter-123000-smart/ |
|
Tilbehør til Inverteren
- NEJ!
Phoenix Inverter 12/3000 Smart har
naturligvis Bluetooth.
https://www.victron.dk/shop/2-invertere/ |
|
|
|
 |
Version
4 med 300 amp batteri Nuværende
opsætning:
Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.
GENINSTALLERET
13. maj 2024.
Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan
klare de
fleste opgaver.
Ikke en kaffemaskine, ikke en hårtørrer, men alligevel synes jeg
den gør det rigtig godt og
rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.
Se mere på:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf
|
Inverteren på
12 VDC/230VAC
3000 VA = 2400 Watt
Krise
(13/5
2024):
Vi
måtte
skifte
den
store
nye
inverter
ud
med
den
gamle!
Vi afprøvede hele installationen på det maximale strømforbrug i campingvognen,
plus
lidt
mere
og
det
var
ikke
et
"støjniveau" der var til at få en middagslur i.
Så efter middagsluren besluttede vi, at udskifte den store
inverter,
og
dermed
blev
Airfryeren
og
Fønen
også
taget
ud
af pakningen, der skulle med til Nordcapp.
|
Tilbehør til Inverteren
- VE.Direct Bluetooth Smart dongle
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder
via
VictronConnect App.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
|
 |
Det første udkast til
el systemet (Tilføjelser).
Tilføjelse-1 - Panelet
over døren: Panelet
over døren er fortsat funktionsdygtigt, selv
om den blå kasse (strømforsyning/Lader), er taget fra 230 volt.
VIGTIGT: De kræver dog at
orange og grå ledning erstattes med 12 volt
strøm fra batteriet, i stedet for som
original, fra bilens
anhængerstik, når
tændingen er slået til.
Tilføjelse-2 -
Landstrøm / Inverterstrøm til campingvognen:
Landstrøm ind i campingvognen går gennem
indtaget i venstre side, ender indvendig i en
omskifterboks.
==============================================
Teknikrummet/Køjen:
Omskifter 230 Volt
land/Inverter strøm:
Min
svoger Jan
Schmidt/Højer, fandt den HELT RIGTIGE
omskifter til mig på nettet her:
Maskindrejeafbryderkontakt - 2P, 1-0-2,
16A (IP65)
https://www.elextra.dk/p/maskin-drejeafbryderkontakt-2p-1-0-2-16a-ip65/H64101
Omskifter virker
således:
1 = Landstrøm fra campingpladsen går
direkte til campingvognens 230 volt
system.
Max.: 2300 Watt.
0 = Al forbindelse til vognens 230 volt
system er afbrudt.
2 = Inverterstrøm fra solcelle og
batteribank går direkte til
campingvognens 230 volt system.
Max.:
1000 Watt.
Se pkt. 5
Hovedafbrydere: Batteriomskifter 1-2 / 1+2-OFF her i
version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Opladningsstrøm fra vognens 30 Amp
Victron lader ,
når landstrøm
1 er
tilsluttet. 1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og
vognens 30 Amp
Victron lader, når landstrøm
1 er
tilsluttet.
1 =
Strøm til vognens 12 volt anlæg bruges
normalt hele tiden, undtagen hvis 12
volts batteribank er ved at være lav.
1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg +
Victron lader, når landstrøm
1 er
tilsluttet.
Så lades
batteribanken op i
løbet af natten - 8 - 10 timer.
Vi har brugt 2,5 x 3 Kvadrat ledninger til
forlængerledninger og udskiftet de
eksisterende (1,5 x 3) i vognen hvor
det var
muligt.
|
Retur til
oversigten |
|
 |
Strømforbrug:
Strømforbrug i
vognen:
Ca...
Gulvtemperering 350 watt/T\*.
Varmvandsbeholder 5 Liter
- 550 watt/T\*.
Køleskab 250 watt/T\*,
ca. 170 watt i timen med normale pauser!
Bruges især under kørsel, men også i
mange timer når der er gang i solcellen.
Gasforbruget for køleskabet bliver herved
nedsat væsentligt (Erfaret
fra Sveriges turen i 2023).
Airfryer
1300 watt/T\*.
Forventes brugt til lidt varm mad og måske
også varme rundstykker i weekenden.
Hårtørrer
1800 watt/T\*.
Forventes brugt når vi bader under fri
campering.
\* Se
Batteribank - Teoretisk overblik
|
Retur til
oversigten |
|
 |
|
11.
Testen. |
Test-1
inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt:
Batteri: 1 stk. HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+
E-serie.
Vi satte en
olieradiator på 1200 watt i 10 minutter - ingen
problem.
Vi satte en
olieradiator på 1700 watt og den kørte i 17
minutter før inverteren slog
fra. Efter 10 minutters afkøling, tog den selv kampen op igen og vi skyndte os
at
skrue ned til 1200 watt, som den igen fortsatte med at levere i indtil vi slukkede
den. |
2023-08-14_14.09.00_Max-test_Version-1_.mp4
|
|
Test-2
af
inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA =
2400 Watt:
Batteri: 3 stk.
Power Queen 12.8V
100Ah Mini-LiFePO4 Akku,
Indbygget
100A BMS
Vi satte en olieradiator på
1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 %
og
havde på intet tidspunkt nogen varmeproblemer.
Vi målte alle forbindelser,
skruer, afbrydere og sikringer med en Red Dot
pistol og
fandt INGEN steder der var mere end hånd lun og acceptabel varmeudvikling.
|
|
Test-3 af
Victron Blue Smart
IP22
Charger 12VDC/30A, med 1 udgang:
Vi satte en
olieradiator på 1700 watt på og kørte
batteribanken ned på 25 %.
Systemet er
sat til at lukke ned for inverteren ved 20 %
(Rest 60 Amp), så
vi stadig
har rigelig med strøm til at køre køleskabet med gas (Kræver 12 volt), samt at
kunne bruge moveren
til at flytte campingvognen med.
Vi satte
laderen til, og vi ramte 100 % efter 7,5 time -
Godt gået - Systemet virker. |
|
 |
12.
Batteribank - Teoretisk overblik.
|
Ampere tilbage |
Procent på
batteriet |
Forventet lade
tid |
Lade
indstillinger i MPPT og Victron
lader |
300 |
100 |
0
|
Molly on tur\* |
14.2 |
300 |
100 |
0
|
Molly
|
13,5 |
200 |
66,6 |
3,3
|
OK |
100 |
33,3 |
6,6
|
OK |
75 |
25 |
7,5
|
OK |
60 |
20 |
8,0
|
Inverter
lukker ned |
50 |
16,6 |
8,3
|
Herfra bruges kun 12 volt,
men der er stadig rigeligt
til at vi kan klare et par dage!
|
25 |
8,33 |
9,1
|
20 |
6,66 |
9,3
|
Lade
indstillinger i MPPT og Victron
lader - 30 amp.:
|
Navn |
Volt |
|
Beskrivelse
|
- Molly 13,5 |
13,5 |
|
OK |
13,5 |
- Molly on tur
14,2 |
14,2 |
|
OK |
14,2 |
- Molly 14,5
Afbalanceret |
14,5 |
|
Til afbalancering af
batteribanken.
Herefter ændres indstillingen
til Molly eller
Molly on tur
og bruges herefter normalt igen.
|
Indstillinger
på MPPT Laderen:
Molly on tur\*
= På tur kører vi med MPPT laderen på
14,2 volt, hvilket giver 10 - 15
ampere mere til forbrug, end
Molly = Storrage. |
|
|
 |
|
13. Link / Indkøbslisten m.v..
fra 2023 + 2024.
|
|
Denne liste er til
dem der ønsker at se hvad jeg købte for
at få Molly (vores campingvogn) op til
version 3,
så den er klar til turen her i 2024 til
Nordkap.:
|
|
112 Brandslukker:
Yderst effektiv brandslukker til
den lille brand - 112 ildslukker
er ideel til: Køkken,
værksted, bil, motorcykel,
campingvogn, båd, terrasse,
grill, sommerhus, juletræer,
juledekorationer
Slukker faste
stoffer som træ, papir,
tekstiler og glødende
materialer.
Slukker også olie, benzin,
friture/fedtbrande og
elektrobrande samt personbrande.
Frostsikker til
-30 gr. C.
https://www.davidsen.dk/112-brandslukker-400-ml-daase-c-id525558-p-53609135986
|
Alarm for Flaskegas, narkose-
og kuliltegas:
Gasalarm "Gocamp Safetyguard
NG3".
Sensor
til Gocamp Safetyguard NG3
https://alttilcamping.dk/sensor-til-gocamp-safetyguard-ng3
Ekstra sensor Safetyguard
gasalarm (Narkose)
Leveres med 2,5 m. kabel
Sensor til Gocamp
Safetyguard NG3
Se mere på:
https://alttilcamping.dk/
|
|
|
Indkøbsliste:
|
|
Link-1:
Instruktionsvideoer fra VICTRON
https://vrm.victronenergy.com/login
https://www.victronenergy.dk/panel-systems-remote-monitoring/globallink-520
https://www.youtube.com/watch?v=8BPNQWEBkk4&t=39s
https://www.youtube.com/watch?v=3wheKaU2_qw
https://www.youtube.com/results?search=SmartSolar+Charge+Controler+100+%7C+30
https://www.victron.dk/shop/5-dc-dc-konvertere/
= 12 Volt
bil generator til et litiumbatteri
|
|
Link-2:
https://www.youtube.com/watch?v=s8PPPvAY-Xw
https://www.youtube.com/watch?v=QsafZ8K_cCA
|
|
Link-3:
|
|
Link-4:
Indkøbslisten som
vi gik ud fra da vi startede
projektet.
HJØRNE- &
MIDTERBESLAG M/GENNEMFØRING,
CAMPING / FLADTAG
BATTERIKABEL
2X6 MM2 TWIN RØD/SORT PR. M.
Vivaenergi.dk/TEC7 HVID LIM
& FUGEMASSE, 310ML
RED WOLF 30A
Sicherungshalter Wasserdicht
Schutzschalter 30 Ampere
SmartSolar
MPPT 100/30 & 100/50
-
Victron SmartSolar MPPT
100V/30A 12/24V
Victron
SmartShunt 500A/50mV
Power Queen
12,8V 100Ah LiFePO4 Batterie,
Eingebautes 100A BMS
x 2 stk.
Victron
Phoenix Inverter 12V/1200W
Blue_Smart_IP67_Charger_manual_230V
Victron Blue Smart IP67
lader 12V/13A
Hovedafbryder
Art. 25-864
112
brandslukker 400 ml dåse
Gasalarm "Gocamp
Safetyguard NG3"
Sensor til
Gocamp Safetyguard NG3
VE.Direct
Bluetooth Smart dongle
(Kims)
Adapter til
Schuko stik
Bauhaus.dk/Stikprop
schuko med jord i gummi 16A
250V sort
x 2 stk.
Bauhaus.dk/Forlængerled
schuko med jord 16A 250 V
gummi sort
x 2 stk.
Bauhaus.dk/Stikprop
slagfast med jord
x 3 stk.
Bauhaus.dk/Campingkabel
H07RN-F 3x2,5 mm² 25 m
Maskindrejeafbryderkontakt -
2P, 1-0-2, 16A (IP65)
(Landstrøm / Inverterstrøm).
https://www.elextra.dk/p/maskin-drejeafbryderkontakt-2p-1-0-2-16a-ip65/H64101
Investeringer i
solcelle strøm m.v. koster mange
penge, men som forhåbentlig
varer længe.
|
Retur til
oversigten
|
|
 |
|
|