|
|
|
![](Foto_2024_Teknik_Version-3_Rs_/2024-01-05_(111)_Voltmeter_V__small.jpg) |
Historien om
hvordan vi
opdaterede campingvognen
Teknik for
nørder og andet godtfolk
|
![](Foto_2024_Teknik_Version-3_Rs_/2024-01-05_(111)_Voltmeter_H__small.jpg) |
Denne side er min beskrivelse af, hvad jeg med god hjælp
fra Kim, fik købt og installeret i vores nye campingvogn.
Kan du bruge indkøbslisten, tips eller ideer er du
velkommen, men det er på eget ansvar du gør det.
Det er ikke en billig investering, men vi har i allerede
i 2023 sparet 2300,- Kr. på"
ikke brugt El"
på de
campingpladser vi har besøgt.
Rigtig god
fornøjelse.
|
|
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
Fies afløser - - - MOLLY, årgang 2021.
_Fie min Fie finder du lige her_
Vores nye campingvogn
Suzuki Vitara Hybrid 2021
+ Adria Altea 362 LH 4FOUR
2021
Vi købte Molly 1. juni 2023 og gik straks i gang med at
opgradere hendes el-system for at blive uafhængige af landstrøm ("Off
grid ready").
Vi blev først færdige d. 15. maj 2024.
Se mere nedenfor
|
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
Beskrivelse |
Vi beskriver her vore overvejelser, indkøb og
fejlkøb for at få campingvognen til at være
mest mulig fri for landstrøm.
D.v.s., at vi kan campere på flere campingpladser
uden at skulle betale 50,- Kr. (2023) for strøm, samt
fri campere
i de lande hvor man må (Sverige - Norge), og vi også kan
klare os hvis vi skal
overnatte på en dansk rasteplads.
Se
Gratis camping i Europa.
Vi forsøger at inddele således:
-
Solceller.
-
Batterier.
(Version-1, version-2 og version-3).
-
MPPT 100 / 30 Lader, Solcelle.
-
Lader, batterier. (Version-0 og 3).
-
Hovedafbrydere.
-
Inverter (1000 VA) / (3000 VA). (Version-1 og 3).
.
-
Hovedsikring
og sikringer m.v.
-
Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat.
(https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
-
Victron SmartShunt.
-
Beskrivelse af installationen m.v.
-
Testen.
-
Batteribank - Teoretisk overblik.
-
Link / Indkøbslisten m.v..
|
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
1. Solceller.
|
Opgradering med solcelle på taget:
D. 21. maj kørte vi (Kim og jeg), til Svendborg for at tage mål til
solcellen på taget af den nye campingvogn,
så vi kune købe den
rigtige størrelse både fysisk men også størst mulige i watt.
Største areal var 2,00 x 1,30 m.
Samtidig fik vi bestilt en gennemføring til kablerne fra
solcellen, som blev lavet på værkstedet inden levering.
|
_Retur
til toppen_ |
Bestilling af solcelle:
Der er god plads til denne solcelle på campingvognen:
PANEL 395-400W MONO SORT (JAM54S31)
SUPER HØJEFFEKTIVT HALF-CUT PANEL - Mål: 1722×1134×30 mm
-
Vægt: 21,5 kg.
Data
2600,- Kr.
https://www.vivaenergi.dk/
|
_Retur
til toppen_ |
Afprøvning/test af solcelle:
D.
27. maj lavede vi en test på panelet,
MPPT laderen og
Litiumbatteri på 100 Amp 200 BMS, det KAN noget!
Vi testede solcellen og den levede i den grad op
til vore forventninger.
|
_Retur
til toppen_ |
Beslag:
Hjørne- og midterbeslag med gennemføring til campingvogn fald tag.
HJØRNE- & MIDTERBESLAG M/GENNEMFØRING, CAMPING / FLADTAG
499,-
Kr. |
Til salg:
Har en ekstra til salg M/forskruninger
100,- Kr. |
_Retur
til toppen_ |
Lim:
Beslagene limes fast med TEC-7.
Vivaenergi.dk/TEC7 HVID LIM & FUGEMASSE,
310ML
169,- Kr.
|
_Retur
til toppen_ |
Kabel:
Batterikabel dobbelt, 2 x 6 kvadrat rød/sort til solcellen.
Batterikabel 2X6 MM2 TWIN RØD/SORT PR.
M.
30,- Kr.
|
_Retur
til toppen_ |
Montering af solcelle m.v.:
Soklen til solcellen er limet på med TEC7 og
solcellerammen er skruet fast i de seks sokler.
Limen hærdede dog noget hurtigere end vi regnede med!
Som det kan ses på første billede er der luft
under solcellen, det er vigtigt, da den ellers
bliver for varm og ydeevnen derved nedsættes. |
_Retur
til toppen_ |
Gennemføring i taget og
afbryder med 30 amperes sikring.
Afbryder med indbygge 30 amperes sikring til at
afbryde strøm fra solceller, er monteret i
skabet lige
inden for gennemføringen. Afbryderen bruges under
vedligeholdelse af det elektriske system.
RED WOLF 30A
Sicherungshalter Wasserdicht Schutzschalter
30 Ampere 141,-
Kr.
|
_Retur
til toppen_ |
.
|
Der er ikke
ændret på opsætningen fra solcelle til MPPT
lader i versionerne 1, 2 og 3. Den er forblevet
den samme. |
.
|
Vi kan varmt anbefale
Viva Energi A/S, hvor vi har hentet de
udvendige materialer:
Viva Energi A/S
Anelystparken 43B
8381 Tilst Tlf. 70 22 70 40
info@vivaenergi.dk
Afhentning:
Du kan altid vælge af afhente
varerne på adressen i Aarhus: Viva Energi A/S, Anelystparken 43B, 8381
Tilst - h ttps://www.vivaenergi.dk/
Find vej:
Google.com/maps/Viva Energi A/S
Anelystparken 43B 8381 Tilst
Solcellen monteret på taget 6. juni 2023.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Link omkring solceller
m.v.:
|
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
5. Hovedafbrydere. |
Version 1
- 2:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/batteriomskifter-1-2-12-off-med-adf-2000041888
Batteriomskifter
1-2-1+2-OFF med ADF
159,- Kr.
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Omskifteren var her i
version
1 og 2 forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Strøm til vognens mover. (D.v.s., at moveren kunne tilsluttes på 2eren
uden at de skulle tilsluttes strøm på 12 volts
anlægget).
1 + 2 Strøm til vognens 12 volt anlæg og mover.
|
_Retur
til toppen_ |
Version
3 - Nuværende opsætning:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF
139,- Kr.
Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Sikring 200 Ampere.
Batteriomskifter
1-2-1+2-OFF her i
version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Strøm til vognens 30 Amp
Victron lader. , når landstrøm er
tilsluttet.
1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og
vognens 30 Amp
Victron lader. , når landstrøm er
tilsluttet.
|
_Retur
til toppen_ |
|
Afbryder Mover.
|
Version
3 - Nuværende opsætning:
https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
Hovedafbryder
TÆND/SLUK.
Afbryderen er let at installere til påbygget eller indfældet montering.
1248 V.
Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8.
IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
Sikring 125 Ampere.
Hovedafbryder TÆND/SLUK
her i
version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens mover, uafhængig af
vognens hovedafbryder.
|
_Retur
til toppen_ |
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
6.
Inverter (1000) / (3000). |
|
Version 1
med 100 Amp batteri:
Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.
Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan
klare de
fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg
den gør det rigtig godt og
rigelig god og effektiv under danske forhold.
Se mere på:
https://www.victron.dk/shop/2-invertere/845-phoenix-121200-vedirect-schuko/
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf
|
|
Tilbehør til Inverteren
- VE.Direct Bluetooth Smart dongle
395,- Kr.
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder
via
VictronConnect App.
|
_Retur
til toppen_ |
Version
2 med 200 amp batteri:
Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.
Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan
klare de
fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg
den gør det rigtig godt og
rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.
Se mere på:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf
|
|
Tilbehør til Inverteren
- VE.Direct Bluetooth Smart dongle
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder
via
VictronConnect App.
|
![](Foto_2023_Teknik_Version-2_Rs_/2023-06-06_(122a)_Smart_Dongle_Bluetooth__small.jpg) |
_Retur
til toppen_ |
Version
3 med 300 amp batteri:
Den er taget ud igen - og erstattet af den gamle
12/1000 Inverter - Se version-4.
Phoenix Inverter 12/3000 Smart
8690,- Kr.
2024-03-05_Teknik_Inverter_.mp4
Inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt, er en kraftig opgradering af den
tidligere
inverteren på 1200 VA/1000 W.
Årsagen til denne kraftige opgradering (2400 Watt) er, at vi er blevet forelsket i at
fricampere, samt at denne
inverter
kan klare de fleste opgaver, så som kaffemaskine, hårtørrer
og ikke mindst Airfryer.
Det bliver dejligt med varmt morgenbrød på
årets sommertogt.
Se mere på:
https://www.victron.dk/shop/11-12v/997-phoenix-inverter-123000-smart/ |
|
Tilbehør til Inverteren
- NEJ!
Phoenix Inverter 12/3000 Smart har
naturligvis Bluetooth.
https://www.victron.dk/shop/2-invertere/ |
_Retur
til toppen_ |
Version
4 med 300 amp batteri Nuværende
opsætning:
Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.
GENINSTALLERET
13. maj 2024.
Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan
klare de
fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg
den gør det rigtig godt og
rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.
Se mere på:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf
|
Inverteren på
12 VDC/230VAC
3000 VA = 2400 Watt
Krise
(13/5
2024):
Vi
måtte
skifte
den
store
nye
inverter
ud
med
den
gamle!
Vi afprøvede hele installationen på det maximale strømforbrug i campingvognen,
plus
lidt
mere
og
det
var
ikke
et
"støjniveau" der var til at få en middagslur i.
Så efter middagsluren besluttede vi, at udskifte den store
inverter,
og
dermed
blev
Airfryeren
og
Fønen
også
taget
ud
af pakningen. |
Tilbehør til Inverteren
- VE.Direct Bluetooth Smart dongle
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder
via
VictronConnect App.
|
|
_Retur
til toppen_ |
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
10. Beskrivelse af installationen m.v.
|
Det første udkast til
el systemet (Version-1).
Diagram Version-1
(Ændret
2 gange senere)
Den elektriske installation i vognen er ikke
helt på niveau - sikkerhedsmæssigt, som jeg
og mange andre kunne ønske sig!
Vi har
derfor overdimensioneret det fleste
ledninger vi har sat i og brugt kvalitets
materialer for at undgå eventuelt
varmeudvikling som kan forårsage brand.
Den
Blue Smart IP67 Charger 12V - 13A |
230/240VAC
lader som sad i vognen udviklede
rigelig med varme når den skulle lade 2
batterier op. (Mere end hånd-lun !!!).
Vi brugte den ikke særlig meget
i version 1 og 2, og har nu skiftet den ud
med en Victron
Blue Smart IP22 Charger 12VDC/30A,
med 1 udgang - https://www.victron.dk/shop/3-ladere/544-blue-smart-ip22-charger-1230-1-12vdc30a-1-udgang/.
Laderen er købt med det formå l, at skulle det
blive nødvendigt - kan den 300 Amp batteribank
oplades på en nat!
80 % af 300 Ampere = ca. 7 - 8 timer på fuld
knald.
https://www.batterilageret.dk/images/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf
|
_Retur
til toppen_ |
Det første udkast til
el systemet (Tilføjelser).
Tilføjelse-1 - Panelet
over døren:
Panelet
over døren er fortsat funktionsdygtigt, selv
om den blå kasse (strømforsyning/Lader), er taget fra 230 volt.
De kræver dog at
orange og grå ledning erstattes med 12 volt
strøm fra batteriet, i stedet for som
original, fra bilens anhængerstik, når
tændingen er slået til.
Tilføjelse-2 -
Landstrøm / Inverterstrøm til campingvognen
/ Rum under køleskabet:
Landstrøm ind i campingvognen, gennem
indtaget i venstre side, ender indvendig i en
forlængerled Schuko M/jord 16A 250 Volt.
Inverterstrøm til campingvognen er ført
fra inverteren om til rummet under
køleskabet, hvor det ender i en
forlængerled Schuko M/jord 16A 250 Volt.
Man kan i samme rum flytte
stikket, som fører 230 volt ind i vognens
system, til enten:
- Landstrøm eller
- Inverterstrøm.
- Sidstnævnte bruges
normalt hele tiden, undtagen hvis 12
volts batteribank er ved at være lav.
- Så skiftes der til
Landstrøm og batteribanken lades op af
Victron lader på 30 ampere, som lader
batteribanken op i
løbet af natten.
Vi har brugt 2,5 x 3 Kvadrat ledninger til
forlængerledninger og udskiftet de
eksisterende (1,5 x 3) i vognen hvor det var
muligt.
|
_Retur
til toppen_ |
Forbrug:
Ca...
Gulvtemperering 350 watt/T\*.
Varmvandsbeholder 5 Liter
- 550 watt/T\*.
Køleskab 250 watt/T\*,
ca. 170 watt i timen med normale pauser!
Bruges især under kørsel, men også så
mange timer som når der er gang i solcellen.
Gasforbruget for køleskabet bliver herved
nedsat væsentligt (Erfaret
fra Sveriges turen i 2023).
Airfryer
1300 watt/T\*.
Forventes brugt til lidt varm mad og måske
også varme rundstykker i weekenden.
Hårtørrer
1800 watt/T\*.
Forventes brugt når vi bader under fri
campering.
\* Se
Batteribank - Teoretisk overblik
|
_Retur
til toppen_ |
|
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
11.
Testen. |
Test-1
inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt:
Batteri: 1 stk. HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+
E-serie.
Vi satte en
olieradiator på 1200 watt i 10 minutter - ingen
problem.
Vi satte en
olieradiator på 1700 watt og den kørte i 17
minutter før inverteren slog fra.
Efter 10 minutters afkøling, tog den selv kampen op igen og vi skyndte os
at skrue ned
til 1200 watt, som den igen fortsatte med at levere i indtil vi slukkede
den. |
![](Foto_2023_Teknik_Version-2_Rs_/2023-08-14_(111a)_Test_.jpg) |
|
Test-2
af
inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA =
2400 Watt:
Batteri:
3 stk.
Power Queen 12.8V
100Ah Mini-LiFePO4 Akku,
Indbygget
100A BMS
Vi satte en olieradiator på
1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 %
og
havde på intet tidspunkt nogen varmeproblemer.
Vi målte alle forbindelser,
skruer, afbrydere og sikringer med en Red Dot
pistol og
fandt INGEN steder der var mere end hånd lun og acceptabel varmeudvikling.
|
|
Test-3 af
Victron Blue Smart
IP22
Charger 12VDC/30A, med 1 udgang:
Vi satte en
olieradiator på 1700 watt på og kørte
batteribanken ned på 25 %.
Systemet er
sat til at lukke ned for inverteren ved 20 %
(Rest 60 Amp), så
vi stadig har
rigelig med strøm til at køre køleskabet med gas (Kræver 12 volt), samt at kunne bruge
moveren
til at flytte campingvognen med.
Vi satte
laderen til, og vi ramte 100 % efter 7,5 time
gik den op på 100% -
OK......... |
|
2023-08-14_14.09.00_Max-test_Version-1_.mp4
|
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
12.
Batteribank - Teoretisk overblik.
|
Ampere tilbage |
Procent på
batteriet |
Forventet lade
tid |
Lade
indstillinger i MPPT og Victron
lader |
300 |
100 |
0
|
Molly on tur\* |
14.2 |
300 |
100 |
0
|
Molly
|
13,5 |
200 |
66,6 |
3,3
|
OK |
100 |
33,3 |
6,6
|
OK |
75 |
25 |
7,5
|
OK |
60 |
20 |
8,0
|
Inverter
lukker ned |
50 |
16,6 |
8,3
|
Herfra bruges kun 12 volt,
men der er stadig rigeligt
til at vi kan klare et par dage!
|
25 |
8,33 |
9,1
|
20 |
6,66 |
9,3
|
Lade
indstillinger i MPPT og Victron
lader - 30 amp.:
|
Navn |
Volt |
|
Beskrivelse
|
Molly 13,5 |
|
|
OK |
13,5 |
Molly on tur
14,2 |
|
|
OK |
14,2 |
Molly 14,5
Afbalanceret |
|
|
Til afbalancering af
batteribanken.
Herefter ændres indstillingen
til Molly eller
Molly on tur
og bruges herefter normalt igen.
|
Molly on tur\*
= På tur kører vi med laderen på
14,2 volt, hvilket giver 10 - 15
ampere mere til forbrug, end
Molly = Storrage. |
|
|
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
13.
Link / Indkøbslisten m.v.. |
Denne
liste er til dem der ønsker at se hvad jeg
købte for at få Molly (vores campingvogn) op
til version 3,
så den er klar til turen her i 2024 til Nordkap.: |
-
112 Brandslukker:
Yderst effektiv brandslukker
til den lille brand - 112 ildslukker er
ideel til:
Køkken, værksted, bil, motorcykel,
campingvogn, båd, terrasse, grill,
sommerhus, juletræer, juledekorationer
Slukker faste stoffer som træ, papir,
tekstiler og glødende materialer
Slukker også olie, benzin,
friture/fedtbrande og elektrobrande samt
personbrande
Frostsikker til -30 gr. C.
-
https://www.davidsen.dk/112-brandslukker-400-ml-daase-c-id525558-p-53609135986
|
|
|
|
|
Indkøbsliste:
|
|
Link-1:
Instruktionsvideoer fra VICTRON
https://vrm.victronenergy.com/login
https://www.victronenergy.dk/panel-systems-remote-monitoring/globallink-520
https://www.youtube.com/watch?v=8BPNQWEBkk4&t=39s
https://www.youtube.com/watch?v=3wheKaU2_qw
https://www.youtube.com/results?search=SmartSolar+Charge+Controler+100+%7C+30
https://www.victron.dk/shop/5-dc-dc-konvertere/
= 12 Volt bil generator til et litiumbatteri
|
|
Link-2:
https://www.cfhorsens.dk/
Elektronisk vaterpas! Joo dææ!
https://www.cfhorsens.dk/stol-wecamp-pirlo-gra-duramesh.html
https://www.cfhorsens.dk/gaslet.html
|
|
Link-3:
|
|
Link-4:
Indkøbslisten som vi gik ud fra da vi
startede projektet.
Investeringer i solcelle strøm m.v.
koster mange penge, men som forhåbentlig
varer længe.
|
Referencer
på link er offentlige og kopieret fra
internettet.
M.v.h.
Bruno
Bruno@laffe.dk |
_Retur
til toppen_ |
|
-
Tryk på billedet
for at se det i stort format
|
Rettes senere:
GAsfilterskifte -
https://youtu.be/XRm_49cekk8?si=OeHJkJ2-TeZ7g6mX |