Top_

Teknik for nørder og andet godtfolk

Teknikken er en side der beskriver hvilke resultater vi kom frem til under vores forberedelser på at kunne fricampere i Sverige og
 Norge. At fricampere i andre lande kommer måske senere...

 

Det jeg med god hjælp fra Kim, fik indkøbt og installeret i vores nye campingvogn beskrives nedenfor efter bedste evne.

Indkøbslisten er vedlagt i form af links til shops, hvor jeg købte varerne. Hvorvidt prisen er blevet større eller mindre end dengang
jeg købte dem, ønsker jeg ikke at kommentere.

Kan du bruge indholdet til tips og- eller ideer, er du velkommen, men det er på eget ansvar du gør det.

Det har ikke været en billig investering, men vi har i allerede i 2023 sparet 2300,- Kr. på" ikke brugt El" på de campingpladser vi
har besøgt på vores Sveriges tur.
Se den her.

Rigtig god fornøjelse.

 

 

 

 

 


Arkivfoto 5/3 2023 Kl. 10.58..
Fies afløser - - - MOLLY, årgang 2021.

> Fie min Fie finder du lige her <

 

 

 

 

 

     

> Vores nye campingvogn her <

Suzuki Vitara Hybrid 2021  + Adria Altea 362 LH 4FOUR 2021

 Vi købte Molly 1. juni 2023 og gik straks i gang med at opgradere hendes el-system for at blive uafhængige af landstrøm
 ("Off grid ready"). Vi blev først færdige d. 15. maj 2024.

Se teknikken nedenfor!


Vi beskriver her vore overvejelser, indkøb og fejlkøb for at få campingvognen til at være mest mulig fri af landstrøm.

 D.v.s., at vi kan campere på flere campingpladser uden at skulle betale 50,- Kr. (2023 priser) for strøm, samt fricampere
 i de lande hvor man må (Sverige - Norge - Lapland m.v.), og vi også kan klare os hvis vi skal overnatte på en dansk rasteplads.
 Se mere på Gratis camping i Europa.

 Oversigten
 Vi forsøger at inddele således:

  1. Solceller.
  2. Batterier. (Version-1, version-2 og version-3).
  3. MPPT 100 / 30 Lader, Solcelle.
  4. Lader, batterier. (Version-0 og 3).
  5. Hovedafbrydere.
  6. Inverter (1000 VA) / (3000 VA). (Version-1 og 3). .
  7. Hovedsikring og sikringer m.v.
  8. Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat. (https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
  9. Victron SmartShunt.
  10. Beskrivelse af installationen m.v.
  11. Testen.
  12. Batteribank - Teoretisk overblik.

  13. Link / Indkøbslisten m.v.

 Forbehold:
 Link kan være blevet ændret siden disse henvisninger er blevet lavet.
 Er det tilfældet, så brug https://www.google.dk/ og søg andre steder på navnet.

Retur til oversigten


 
1. Solceller.

 Opgradering med solcelle på taget: 

 D. 21. maj 2023 kørte vi (Kim og jeg), til Svendborg for at tage mål til solcellen på taget af den nye campingvogn.

 En hyggeture med det formål, at finde ud af hvor stor en solcelle vi kunne montere på taget, så vi kunne købe den rigtige
 størrelse både fysisk men også dne størst mulige i watt.

     Største areal var 2,00 x 1,30 m.

 
Samtidig fik vi bestilt en gennemføring til kablerne fra solcellen, som skulle laves på værkstedet inden levering.

 

 Bestilling af solcelle:

 Vi valgte en:
 PANEL 395-400W MONO SORT (JAM54S31) SUPER HØJEFFEKTIVT HALF-CUT PANEL - Mål: 1722×1134×30 mm.
 Vægt: 21,5 kg.
 
Der er god plads til denne solcelle på campingvognen.
  Data 2600,- Kr
. https://www.vivaenergi.dk/

Retur til oversigten


 Afprøvning/test af solcelle:
 27. maj
lavede vi en test på panelet, MPPT laderen og Litiumbatteri på 100 Amp 200 BMS, det KAN noget!

 

 Vi testede solcellen og den levede i den grad op til vore forventninger.

Retur til oversigten

 
Beslag:

 
 Hjørne- og midterbeslag med gennemføring til campingvogn fald tag.
 HJØRNE- & MIDTERBESLAG M/GENNEMFØRING, CAMPING / FLADTAG  
499,- Kr.

Retur til oversigten


 Til salg:

 

 Har en ekstra til salg M/forskruninger 100,- Kr.

Retur til oversigten

 
Lim:

 

 Beslagene limes fast med TEC-7. Vivaenergi.dk/TEC7 HVID LIM & FUGEMASSE, 310ML 169,- Kr.

Retur til oversigten


 Kabel:

 

 Batterikabel dobbelt, 2 x 6 kvadrat rød/sort til solcellen. Batterikabel 2X6 MM2 TWIN RØD/SORT PR. M. 30,- Kr.

Retur til oversigten


 Montering af solcelle m.v.:

     
 Soklen til solcellen er limet på med TEC7 og solcellerammen er skruet fast i de seks sokler.
 Limen hærdede dog noget hurtigere end vi regnede med!
 Som det kan ses på første billede er der luft under solcellen, det er vigtigt, da den ellers bliver for varm og ydeevnen derved
 nedsættes.

Retur til oversigten


Gennemføring i taget og afbryder med 30 amperes sikring.

 

 Afbryder med indbygge 30 amperes sikring til at afbryde strøm fra solceller, er monteret i skabet lige inden for gennemføringen.
 Afbryderen bruges under vedligeholdelse af det elektriske system.
 RED WOLF 30A Sicherungshalter Wasserdicht Schutzschalter 30 Ampere 141,- Kr.

Retur til oversigten


 Vi kan varmt anbefale Viva Energi A/S, hvor vi har hentet de udvendige materialer:

Viva Energi A/S
Anelystparken 43B
8381 Tilst
Tlf. 70 22 70 40
info@vivaenergi.dk

Afhentning:
Du kan altid vælge af afhente varerne på adressen i Aarhus:
Viva Energi A/S, Anelystparken 43B, 8381 Tilst - h
ttps://www.vivaenergi.dk/

Find vej: Google.com/maps/Viva Energi A/S Anelystparken 43B 8381 Tilst 

 Solcellen monteret på taget 6. juni 2023.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Link omkring solceller m.v.: 

Retur til oversigten


Der er ikke ændret på opsætningen fra solcelle til MPPT lader i versionerne 1, 2 og 3.
Den er forblevet den samme.
 

Retur til oversigten

 
2. Batterier.
(
Version-0-1-2-3).

 

 Batteri Version 0: Batteri fra den oprindelige campingvogn:

 
 Vognen blev leveret med et 12 volt 75 ampere AGM batteri, som bruges til vognens 12 volt system og til Moveren.

 

 Batteri Version 1: Batteri - Litium - 1/6 2023.

 

 
 HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+ E-serie. 5200,- Kr
.
 - Batteripakke = 100 Amp BMS 200A - Frostsikret (Slukker ved minusgrader på BMS).
 -
HybridPower+12V+100Ah-200A+Lithiumbatteri+E-serie_.pdf

 >
2021-06-01_Teknikken_Film_/2023-08-14_14.09.00_Max-test_Version-1_.mp4 <

 

 Batterier: Batteri - Litium - Version 2. - 19/7 2023.

 
 

 Opgraderer til 2 stk. Denne opsætning er rigeligt til den almindelige bruger i Danmark på en gennemsnitlig sommer 
 (Solskinsvej/Gråvejr).
 Power Queen 12,8V 100Ah LiFePO4 Batterie, Eingebautes 100A BMS x 2 stk. I alt: 5400,- Kr
.

 

 Batterier: Batteri - Litium - Version - Nuværende opsætning 3. 18/11 2023. 

 
 
Opgraderet til 3 stk.
Power Queen 12.8V 100Ah Mini-LiFePO4 Akku, Indbygget 100A BMS.
 
https://www.ipowerqueen.de/products/power-queen-12v-100ah-mini-lifepo4-batterie-kleiner-leichter-lithium-batterie-mit-100a-bms
 Systemet er opgraderet da vi forventer mere gråvejr og overskyet vejr i Nord Norge.
 Vi håber dermed at vi kan "fricampere" mere med  denne batteripakke end den i version 3.

Retur til oversigten

 
Problem med Victron SmartSolar MPPT 100V/30A 12/24V:

  • Fejl nr. 14 - Lav batteritemperatur.
    Opladeren er stoppet for at undgå opladning af LiFePO4-batterier ved lav temperatur, da dette beskadiger cellerne.
     

  • Melding - Controller:
    Controller melder, at batteriets temperatur er 1 grad.
     

  • Melding - Batteriet:
    Batteriets BMS melder, at temperatur er 21 grader.
    Der er ingen temperaturføler på batteriet!!!
     

  • Det er en softwarefejl!

  • MPPT Solar Charger fejlkoder
    https://www.victronenergy.com/live/mppt-error-codes
    Change MPPT settings using Bluetooth

 Fejlen blev rettet med en simpel opdatering af softwaren 29/6 2023. Ingen problemer siden.

Retur til oversigten

 
Lader Version  3 - Nuværende opsætning:

 

 Ny lader til i system Version 3:
 12VDC/30A, 1 udgang - Mål 235 x 108 x 65 - 1,4 kg

 Laderen er købt med det formå l, at skulle det blive nødvendigt - kan den 300 Amp batteribank oplades på en nat!
 https://www.victron.dk/shop/3-ladere/544-blue-smart-ip22-charger-1230-1-12vdc30a-1-udgang/ 1840.- Kr.
 https://www.batterilageret.dk/images/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf

 Sammen med Victron Connect App er Blue Smart IP22 Charger den trådløse løsning til overvågning af spænding og strøm,
 for at ændre indstillinger og for at opdatere opladeren, når nye funktioner bliver tilgængelige.

Retur til oversigten

 
5. Hovedafbrydere
.

 Version 1 - 2 - 2023:

 
 https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/batteriomskifter-1-2-12-off-med-adf-2000041888
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF 159,- Kr.
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek.
 Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.

 Omskifteren var her i version 1 og 2 forbundet således:
 1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
 2 = Strøm til vognens mover.
 (D.v.s., at moveren kunne tilsluttes på 2eren uden at de skulle tilsluttes strøm på 12 volts anlægget).
 1 + 2 Strøm til vognens 12 volt anlæg og mover.

Retur til oversigten

 
Version 3 - Nuværende opsætning 2024:

 
 

 https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF 139,- Kr.
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
 Sikring 200 Ampere.

 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  her i version 3 er forbundet således:
 1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
 2 = Opladningsstrøm til vognens 30 Amp Victron lader. , når landstrøm er tilsluttet.
 1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og vognens 30 Amp Victron lader. , når landstrøm er tilsluttet.

Retur til oversigten

 
Afbryder Mover.

 Version 3 - Nuværende opsætning:

 

 https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
 Hovedafbryder TÆND/SLUK.
 
Afbryderen er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
 Sikring 125 Ampere.

 Hovedafbryder TÆND/SLUK her i version 3 er forbundet således:
 1 = Strøm til vognens mover, uafhængig af vognens hovedafbryder.

Retur til oversigten


 6. Inverter (1000) / (3000).

 Version 1 med 100 Amp batteri:
  Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko 3370,- Kr
.
 
 Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold.
 Se mere på:
 https://www.victron.dk/shop/2-invertere/845-phoenix-121200-vedirect-schuko/ 
 https://www.victronenergy.com/upload/-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

 

  Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle 395,- Kr.  
 https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

Retur til oversigten


 Version 2 med 200 amp batteri:
 
  Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko 3370,- Kr.  
 

 Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.
 Se mere på:
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

 

 

 Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle  
  https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

Retur til oversigten


 Version 3 med 300 amp batteri:
 Den er taget ud igen - og erstattet af den gamle 12/1000 Inverter - Se version-4.
 
Phoenix Inverter 12/3000 Smart 8690,- Kr.
 
2024-03-05_Teknik_Inverter_.mp4

 Inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt, er en kraftig opgradering af den tidligere
 inverteren på 1200 VA/1000 W.
 Årsagen til denne kraftige opgradering (2400 Watt) er, at vi er blevet forelsket i at fricampere, samt
 at denne inverter kan klare de fleste opgaver, så som kaffemaskine, hårtørrer og ikke mindst Airfryer.
 Det bliver dejligt med varmt morgenbrød på årets sommertogt

 Se mere på:
 https://www.victron.dk/shop/11-12v/997-phoenix-inverter-123000-smart/

 

 

 

 Tilbehør til Inverteren - NEJ!
 Phoenix Inverter 12/3000 Smart har naturligvis Bluetooth. https://www.victron.dk/shop/2-invertere/
   

 
Version 4 med 300 amp batteri
Nuværende opsætning:

 

 Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko 3370,- Kr.  GENINSTALLERET 13. maj 2024.

 
 

 Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver.
 Ikke en kaffemaskine, ikke en hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.

 Se mere på: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

Inverteren på
12 VDC/230VAC
3000 VA = 2400 Watt


Krise (13/5 2024):
 Vi måtte skifte den store nye inverter ud med den gamle!

 Vi afprøvede hele installationen på det maximale strømforbrug i campingvognen, plus lidt mere og det var ikke et "støjniveau" der var til at få en middagslur i.

 Så efter middagsluren besluttede vi, at udskifte den store inverter, og dermed blev Airfryeren og Fønen også taget ud
 af pakningen, der skulle med til Nordcapp.

 Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle  
 
 https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

Retur til oversigten


 7. Hovedsikring og sikringer m.v.

 
 Hovedsikring 200 Ampere sidder umiddelbart før hovedafbryderen i en sikringsholder fra Biltema (*).

 Sikringsholder:

  https://www.biltema.dk/Sikringsholder/Art. 25-2319 109,- Kr.
 Til sikringer af ANL-type.
 Med transparent dæksel, der let klikkes af for at få adgang til sikringen samt aftagelige sidepaneler for nem montering.
 En lysdiode indikerer, om sikringen er defekt (*).

 (*) Sikringsholderen er modificeret da den i den oprindelige version havde en lysdiode siddende hen over de 2 poler således,
 at hvis sikringen sprang, ville dioden lyse rødt.
 Den er klippet af fordi hele sikringsholderen blev ved belastning på 110 amp over 80 grader varm.
 Nu bliver den ikke engang håndlun - ja og man kan så ikke se at sikringen er gået, bortset fra på selve sikringen!

 (Alternativt: https://www.amazon.de/ - 109,- Kr. Passer ikke med Biltemas sikringer!)

 Sikring 200 Amp:
 
https://www.biltema.dk/Anl-sikring 200 Amp Art. 25-2312
69,- Kr.

 Sikring 125 Amp:
 
32 Volt 125 Amp sikring til Mover 78,- Kr.
 https://www.amazon.de/BOJACK-Auto-Sicherungshalter-Hochstrom-Bolt-Midi-Sicherungen-125-Amp

Retur til oversigten


 8. Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat.

 Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat
 (
https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
 

 Ledninger og kabelsko m.v. er købt på Amazon.de og suppleret op med enkelte ting hos Biltema.dk.

 Link:

 Amazon.de

 Biltema.dk:

Retur til oversigten


 9. Victron SmartShunt.

Victron SmartShunt 1180,- Kr.
Victron SmartShunt
er en alt-i-en batterimonitor, kun uden display.
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/1014-smartshunt-500a50mv/ 

 Din telefon fungerer som display - "Ret smart ikke".
 En SmartShunt måler strøm og batterispænding på dit batteri eller din batteribank.

 Batterilageret.dk/images/smart%20shunt.pdf

 Victron Smart Shunt 500A/50mV Batterimonitor
 
Varenummer: 16200 - Vægt: 1 kg. Victron SmartShunt 500A/50mV

Retur til oversigten

 


 10. Beskrivelse af installationen m.v.

 Det første udkast til el systemet (Version-1). 

Diagram Version-1

(Ændret 3 gange senere)

Den elektriske installation i vognen er ikke helt på niveau - sikkerhedsmæssigt, som jeg og mange andre kunne
ønske sig!

Vi har derfor overdimensioneret det fleste ledninger vi har sat i og brugt kvalitets materialer for at undgå
eventuelt varmeudvikling som kan forårsage brand.

Den Blue Smart IP67 Charger 12V - 13A | 230/240VAC  lader som sad i vognen udviklede rigelig med varme når
den skulle lade 2 batterier op. (Den blev mere end here end hånd-lun !!!).

Vi brugte den ikke særlig meget i version 1 og 2, og har nu skiftet den ud med en Victron Blue Smart IP22 Charger
12VDC/30A, med 1 udgang
-  
https://www.victron.dk/shop/3-ladere/544-blue-smart-ip22-charger-1230-1-12vdc30a-1-udgang/.

Laderen er købt med det formå l, at skulle det blive nødvendigt - kan den 300 Amp store batteribank oplades på en nat!
80 % af 300 Ampere = ca. 7 - 8 timer på fuld knald.
https://www.batterilageret.dk/images/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf

Retur til oversigten


 Det første udkast til el systemet (Tilføjelser). 

Tilføjelse-1 - Panelet over døren:
Panelet over døren er fortsat funktionsdygtigt, selv om den blå kasse (strømforsyning/Lader), er taget fra 230 volt.
VIGTIGT:
De kræver dog at orange og grå ledning erstattes med 12 volt strøm fra batteriet, i stedet for som original, fra bilens
anhængerstik, når tændingen er slået til.

Tilføjelse-2 - Landstrøm / Inverterstrøm til campingvognen:
Landstrøm ind i campingvognen går gennem indtaget i venstre side, ender indvendig i en omskifterboks.

 ==============================================

 Teknikrummet/Køjen:

 Omskifter 230 Volt land/Inverter strøm:
 

Min svoger Jan Schmidt/Højer, fandt den HELT RIGTIGE omskifter til mig på nettet her:
Maskindrejeafbryderkontakt - 2P, 1-0-2, 16A (IP65)
https://www.elextra.dk/p/maskin-drejeafbryderkontakt-2p-1-0-2-16a-ip65/H64101  

Omskifter virker således:
1 = Landstrøm fra campingpladsen går direkte til campingvognens 230 volt system.
Max.: 2300 Watt.

0 = Al forbindelse til vognens 230 volt system er afbrudt.

2 = Inverterstrøm fra solcelle og batteribank går direkte til campingvognens 230 volt system.
Max.: 1000 Watt.

Se pkt. 5 Hovedafbrydere:
  Batteriomskifter 1-2 / 1+2-OFF  her i version 3 er forbundet således:
 
 1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
 2 = Opladningsstrøm fra vognens 30 Amp Victron lader , når landstrøm 1 er tilsluttet.
 1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og vognens 30 Amp Victron lader, når landstrøm 1 er tilsluttet.

 1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg bruges normalt hele tiden, undtagen hvis 12 volts batteribank er ved at være lav.
 1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg + Victron lader, når landstrøm 1 er tilsluttet.
              Så lades batteribanken op i løbet af natten - 8 - 10 timer.

Vi har brugt 2,5 x 3 Kvadrat ledninger til forlængerledninger og udskiftet de eksisterende (1,5 x 3) i vognen hvor
det var muligt.

Retur til oversigten

Strømforbrug:

Strømf
orbrug i vognen: Ca...

Gulvtemperering 350 watt/T\*.

Varmvandsbeholder 5 Liter - 550 watt/T\*.

Køleskab 250 watt/T\*, ca. 170 watt i timen med normale pauser!
Bruges især under kørsel, men også i mange timer når der er gang i solcellen.
Gasforbruget for køleskabet bliver herved nedsat væsentligt (E
rfaret fra Sveriges turen i 2023).

Airfryer 1300 watt/T\*.
Forventes brugt til lidt varm mad og måske også varme rundstykker i weekenden.

Hårtørrer 1800 watt/T\*.
Forventes brugt når vi bader under fri campering.
\* Se Batteribank - Teoretisk overblik

Retur til oversigten

 
11. Testen.

Test-1 inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt:
 Batteri: 1 stk. HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+ E-serie.

Vi satte en olieradiator på 1200 watt i 10 minutter - ingen problem.

Vi satte en olieradiator på 1700 watt og den kørte i 17 minutter før inverteren slog
fra. Efter 10 minutters afkøling, tog den selv kampen op igen og vi skyndte os at
skrue ned til 1200 watt, som den igen fortsatte med at levere i indtil vi slukkede
den.

2023-08-14_14.09.00_Max-test_Version-1_.mp4

 

 
Test-2 af inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt:
Batteri: 3 stk. Power Queen 12.8V 100Ah Mini-LiFePO4 Akku, Indbygget 100A BMS

Vi satte en olieradiator på 1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 % og
havde på intet tidspunkt nogen varmeproblemer.

Vi målte alle forbindelser, skruer, afbrydere og sikringer med en Red Dot pistol og
fandt INGEN steder der var mere end hånd lun og acceptabel varmeudvikling.

 

Test-3 af Victron Blue Smart IP22 Charger 12VDC/30A, med 1 udgang:

Vi satte en olieradiator på 1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 %.

Systemet er sat til at lukke ned for inverteren ved 20 % (Rest 60 Amp), så vi stadig
har rigelig med  strøm til at køre køleskabet med gas (Kræver 12 volt), samt at
kunne bruge moveren til at flytte campingvognen med.

Vi satte laderen til, og vi ramte 100 % efter 7,5 time - Godt gået - Systemet virker.

 


 12. Batteribank - Teoretisk overblik.
Ampere tilbage Procent på batteriet Forventet lade tid Lade indstillinger i MPPT og Victron lader
300 100 0 Molly on tur\* 14.2
300 100 0 Molly 13,5
200 66,6 3,3 OK
100 33,3 6,6 OK
75 25 7,5 OK
60 20 8,0 Inverter lukker ned
50 16,6 8,3 Herfra bruges kun 12 volt,
men der er stadig rigeligt
til at vi kan klare et par dage!
25 8,33 9,1
20 6,66 9,3

 Lade indstillinger i MPPT og Victron lader - 30 amp.:

Navn Volt   Beskrivelse
 - Molly 13,5 13,5   OK 13,5
 - Molly on tur 14,2 14,2   OK 14,2
 - Molly 14,5
   Afbalanceret
14,5  

Til afbalancering af batteribanken.

Herefter ændres indstillingen til Molly eller Molly on tur og bruges herefter normalt igen.

 Indstillinger på MPPT Laderen:
 Molly on tur\* = På tur kører vi med MPPT laderen på 14,2 volt, hvilket giver 10 - 15 ampere mere til forbrug, end
 Molly = Storrage.

 


 13. Link / Indkøbslisten m.v.. fra 2023 + 2024.

 

Denne liste er til dem der ønsker at se hvad jeg købte for at få Molly (vores campingvogn) op til version 3,
så den er klar til turen her i 2024 til Nordkap.:

 

112 Brandslukker: 
Yderst effektiv brandslukker til den lille brand - 112 ildslukker er ideel til:
Køkken, værksted, bil, motorcykel, campingvogn, båd, terrasse, grill, sommerhus, juletræer, juledekorationer

Slukker faste stoffer som træ, papir, tekstiler og glødende materialer.
Slukker også olie, benzin, friture/fedtbrande og elektrobrande samt personbrande.

Frostsikker til -30 gr. C.

Alarm for Flaskegas, narkose- og kuliltegas:

 

Indkøbsliste:

 

Link-1:

Instruktionsvideoer fra VICTRON  

 

Link-2:

 

Link-3:

 

Link-4:

Indkøbslisten som vi gik ud fra da vi startede projektet.

Investeringer i solcelle strøm m.v. koster mange penge, men som forhåbentlig varer længe.

Retur til oversigten

 Referencer på link er offentlige og kopieret fra internettet.
 M.v.h.
 Bruno
 
Bruno@laffe.dk

Retur til oversigten

Siden er opdateret 08. februar 2025