Top_
 
 
Historien om hvordan vi opdaterede campingvognen

Teknik for nørder og andet godtfolk

 Denne side er min beskrivelse af, hvad jeg med god hjælp fra Kim, fik købt og installeret i vores nye campingvogn.

 Kan du bruge indkøbslisten, tips eller ideer er du velkommen, men det er på eget ansvar du gør det.

 Det er ikke en billig investering, men vi har i allerede i 2023 sparet 2300,- Kr. på" ikke brugt El" på de
 campingpladser vi har besøgt.

Rigtig god fornøjelse.

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format  

 

Fies afløser - - - MOLLY, årgang 2021.
_Fie min Fie finder du lige her_
Vores nye campingvogn

 
Suzuki Vitara Hybrid 2021  + Adria Altea 362 LH 4FOUR 2021

Vi købte Molly 1. juni 2023 og gik straks i gang med at
opgradere hendes el-system for at blive uafhængige af landstrøm ("Off grid ready").
Vi blev først færdige d. 15. maj 2024.

Se mere nedenfor

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

Beskrivelse

 Vi beskriver her vore overvejelser, indkøb og fejlkøb for at få campingvognen til at være mest mulig fri for landstrøm.

 D.v.s., at vi kan campere på flere campingpladser uden at skulle betale 50,- Kr. (2023) for strøm, samt fri campere
 i de lande hvor man må (Sverige - Norge), og vi også kan klare os hvis vi skal overnatte på en dansk rasteplads.
 Se Gratis camping i Europa.

Vi forsøger at inddele således:

  1. Solceller.
  2. Batterier. (Version-1, version-2 og version-3).
  3. MPPT 100 / 30 Lader, Solcelle.
  4. Lader, batterier. (Version-0 og 3).
  5. Hovedafbrydere.
  6. Inverter (1000 VA) / (3000 VA). (Version-1 og 3). .
  7. Hovedsikring og sikringer m.v.
  8. Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat.
    (
    https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
  9. Victron SmartShunt.
  10. Beskrivelse af installationen m.v.
  11. Testen.
  12. Batteribank - Teoretisk overblik.

  13. Link / Indkøbslisten m.v..

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

 1. Solceller.
 Opgradering med solcelle på taget: 

 D. 21. maj kørte vi (Kim og jeg), til Svendborg for at tage mål til solcellen på taget af den nye campingvogn, så vi kune købe den
 rigtige størrelse både fysisk men også størst mulige i watt.

     Største areal var 2,00 x 1,30 m.

  Samtidig fik vi bestilt en gennemføring til kablerne fra solcellen, som blev lavet på værkstedet inden levering.

_Retur til toppen_

 Bestilling af solcelle:

 Der er god plads til denne solcelle på campingvognen:
 PANEL 395-400W MONO SORT (JAM54S31) SUPER HØJEFFEKTIVT HALF-CUT PANEL - Mål: 1722×1134×30 mm - Vægt: 21,5 kg.

  Data 2600,- Kr. https://www.vivaenergi.dk/

_Retur til toppen_

 Afprøvning/test af solcelle:
 
D.
27. maj lavede vi en test på panelet, MPPT laderen og Litiumbatteri på 100 Amp 200 BMS, det KAN noget!

  Vi testede solcellen og den levede i den grad op til vore forventninger.

_Retur til toppen_

Beslag:


Hjørne- og midterbeslag med gennemføring til campingvogn fald tag.
 
HJØRNE- & MIDTERBESLAG M/GENNEMFØRING, CAMPING / FLADTAG  
499,- Kr. 

Til salg:

 
 Har en ekstra til salg M/forskruninger
 100,- Kr.

_Retur til toppen_

Lim:

Beslagene limes fast med TEC-7. Vivaenergi.dk/TEC7 HVID LIM & FUGEMASSE, 310ML 169,- Kr.

_Retur til toppen_

Kabel:

Batterikabel dobbelt, 2 x 6 kvadrat rød/sort til solcellen. Batterikabel 2X6 MM2 TWIN RØD/SORT PR. M. 30,- Kr.

_Retur til toppen_

Montering af solcelle m.v.:

     
 Soklen til solcellen er limet på med TEC7 og solcellerammen er skruet fast i de seks sokler.
 Limen hærdede dog noget hurtigere end vi regnede med!
Som det kan ses på første billede er der luft under solcellen, det er vigtigt, da den ellers bliver for varm og ydeevnen derved nedsættes.

_Retur til toppen_

 Gennemføring i taget og afbryder med 30 amperes sikring.

  Afbryder med indbygge 30 amperes sikring til at afbryde strøm fra solceller, er monteret i
skabet lige inden for gennemføringen. Afbryderen bruges under vedligeholdelse af det elektriske system.
RED WOLF 30A Sicherungshalter Wasserdicht Schutzschalter 30 Ampere 141,- Kr.

_Retur til toppen_

.
 Der er ikke ændret på opsætningen fra solcelle til MPPT lader i versionerne 1, 2 og 3. Den er forblevet den samme.
.

Vi kan varmt anbefale Viva Energi A/S, hvor vi har hentet de udvendige materialer:

Viva Energi A/S
Anelystparken 43B
8381 Tilst
Tlf. 70 22 70 40
info@vivaenergi.dk

Afhentning:
Du kan altid vælge af afhente varerne på adressen i Aarhus: Viva Energi A/S, Anelystparken 43B, 8381 Tilst -
h
ttps://www.vivaenergi.dk/

Find vej: Google.com/maps/Viva Energi A/S Anelystparken 43B 8381 Tilst 

Solcellen monteret på taget 6. juni 2023.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Link omkring solceller m.v.: 

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

 2. Batterier. (Version-0-1-2-3).
.

Batteri Version 0: Batteri fra den oprindelige campingvogn:

 
 Vognen blev leveret med et 12 volt 75 ampere AGM batteri, som bruges til vognens 12 volt system og til Moveren.

_Retur til toppen_

Batteri Version 1: Batteri - Litium - 1/6 2023.

 
 
HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+ E-serie. 5200,- Kr.
 - Batteripakke = 100 Amp BMS 200A - Frostsikret (Slukker ved minusgrader på BMS).
 -
HybridPower+12V+100Ah-200A+Lithiumbatteri+E-serie_.pdf

_Retur til toppen_

Batterier: Batteri - Litium - Version 2. - 19/7 2023.

 
 
 
Opgraderer til 2 stk. Denne opsætning er rigeligt til den almindelige bruger i Danmark på en gennemsnitlig sommer (Solskinsvej/Gråvejr).
 
Power Queen 12,8V 100Ah LiFePO4 Batterie, Eingebautes 100A BMS x 2 stk. I alt: 5400,- Kr.

_Retur til toppen_

Batterier: Batteri - Litium - Version - Nuværende opsætning 3. 18/11 2023. 

 
 
Opgraderet til 3 stk.
Power Queen 12.8V 100Ah Mini-LiFePO4 Akku, Indbygget 100A BMS.
 
https://www.ipowerqueen.de/products/power-queen-12v-100ah-mini-lifepo4-batterie-kleiner-leichter-lithium-batterie-mit-100a-bms
 Systemet er opgraderet da vi forventer mere gråvejr og overskyet vejr i Nord Norge.
 Vi håber dermed at vi kan "fricampere" mere med  denne batteripakke end den i version 3.

_Retur til toppen_

.

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

 3. MPPT 100 / 30 Lader, Solcelle.
  
 Victron SmartSolar MPPT 100V/30A 12/24V Varenummer: 16059 Vægt: 1,3 kg. 1941,- Kr.
 
Victronenergy.com/Manual_SmartSolar_MPPT_100-30 - SmartSolar MPPT 100/30 & 100/50 - Victron SmartSolar MPPT 100V/30A 12/24V

_Retur til toppen_

Problem med Victron SmartSolar MPPT 100V/30A 12/24V:

  • Fejl nr. 14 - Lav batteritemperatur.
    Opladeren er stoppet for at undgå opladning af LiFePO4-batterier ved lav temperatur, da dette beskadiger cellerne.
     

  • Melding - Controller:
    Controller melder, at batteriets temperatur er 1 grad.
     

  • Melding - Batteriet:
    Batteriets BMS melder, at temperatur er 21 grader.
    Der er ingen temperaturføler på batteriet!!!
     

  • Det er en softwarefejl!

  • MPPT Solar Charger fejlkoder
    https://www.victronenergy.com/live/mppt-error-codes
    Change MPPT settings using Bluetooth

Fejlen blev rettet med en simpel opdatering af softwaren 29/6 2023. Ingen problemer siden.

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

 4. Lader, batterier:

 Lader Version 0 - 1 - 2:
 
Blue_Smart_IP67_Charger_manual_230V -
Blue Smart IP67 Charger 12V - 13A | 230/240VAC - 1106,00 Kr.
 (Den sad i campingvognen da vi købte den - Kan også bruges til lithium batterier).

 Se mere på
https://www.victron.dk/shop/3-ladere/551-blue-smart-ip67-charger-1213-1-12vdc13a/ eller https://www.batterilageret.dk/images/IP67.pdf

 

_Retur til toppen_

 Lader Version - Nuværende opsætning 3:

 
 Laderen er købt med det formå l, at skulle det blive nødvendigt - kan den 300 Amp batteribank oplades på en nat!
 https://www.victron.dk/shop/3-ladere/544-blue-smart-ip22-charger-1230-1-12vdc30a-1-udgang/
1840.- Kr.
 https://www.batterilageret.dk/images/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf

 Ny lader til i system Version 3:
 
12VDC/30A, 1 udgang - Mål 235 x 108 x 65 - 1,4 kg

 Sammen med Victron Connect App er Blue Smart IP22 Charger den trådløse løsning til overvågning af spænding og strøm,
 for at ændre indstillinger og for at opdatere opladeren, når nye funktioner bliver tilgængelige.

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

5. Hovedafbrydere.
 Version 1 - 2:

  https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/batteriomskifter-1-2-12-off-med-adf-2000041888
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF
159,- Kr.
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.

 Omskifteren var her i version 1 og 2 forbundet således:
 1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
 2 = Strøm til vognens mover. (D.v.s., at moveren kunne tilsluttes på 2eren uden at de skulle tilsluttes strøm på 12 volts anlægget).
 1 + 2 Strøm til vognens 12 volt anlæg og mover.

_Retur til toppen_

Version 3 - Nuværende opsætning:

 
  https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF med ADF
139,- Kr.
 Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
 Sikring 200 Ampere.

Batteriomskifter 1-2-1+2-OFF  her i version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens 12 volt anlæg.
2 = Strøm til vognens 30 Amp Victron lader. , når landstrøm er tilsluttet.
1 + 2 = Strøm til vognens 12 volt anlæg og vognens 30 Amp Victron lader. , når landstrøm er tilsluttet.

_Retur til toppen_

 Afbryder Mover.

 Version 3 - Nuværende opsætning:

  https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/stromafbrydere/hovedafbryder-2000041887
 Hovedafbryder TÆND/SLUK.
 
Afbryderen er let at installere til påbygget eller indfældet montering. 12–48 V.
 Belastning: 200 A konstant, 300 A 5 min., 1000 A 10 sek. Tilslutninger M8. IP66. Med aftagelig nøgle. Opfylder ISO 8846.
 Sikring 125 Ampere.

Hovedafbryder TÆND/SLUK her i version 3 er forbundet således:
1 = Strøm til vognens mover, uafhængig af vognens hovedafbryder.

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

6. Inverter (1000) / (3000).
 
Version 1 med 100 Amp batteri:
  Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.
 

Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold.
 Se mere på:
 https://www.victron.dk/shop/2-invertere/845-phoenix-121200-vedirect-schuko/ 
 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

  Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle 395,- Kr.  
 https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

_Retur til toppen_

 Version 2 med 200 amp batteri:
  Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.  
 

Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.
 Se mere på:
 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

 Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle  
 https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

_Retur til toppen_

 Version 3 med 300 amp batteri:
Den er taget ud igen - og erstattet af den gamle 12/1000 Inverter - Se version-4.

 
Phoenix Inverter 12/3000 Smart 8690,- Kr.
 
2024-03-05_Teknik_Inverter_.mp4

 Inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt, er en kraftig opgradering af den tidligere
 inverteren på 1200 VA/1000 W.
 Årsagen til denne kraftige opgradering (2400 Watt) er, at vi er blevet forelsket i at fricampere, samt at denne
 inverter kan klare de fleste opgaver, så som kaffemaskine, hårtørrer og ikke mindst Airfryer.
 Det bliver dejligt med varmt morgenbrød på årets sommertogt

 Se mere på:
 https://www.victron.dk/shop/11-12v/997-phoenix-inverter-123000-smart/

 Tilbehør til Inverteren - NEJ!
 Phoenix Inverter 12/3000 Smart har naturligvis Bluetooth.
https://www.victron.dk/shop/2-invertere/

_Retur til toppen_

 Version 4 med 300 amp batteri Nuværende opsætning:
  Phoenix 12/1200 VE.Direct Schuko
3370,- Kr.  GENINSTALLERET 13. maj 2024.

 
 

Inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt, er en fantastisk inverter som kan klare de
 fleste opgaver. Ikke kaffemaskine, ikke hårtørrer, men alligevel synes jeg den gør det rigtig godt og
 rigelig god og effektiv under danske forhold og den danske sommer.

 Se mere på:
 
https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Inverter-VE.Direct-250VA-1200VA-EN.pdf

Inverteren på
12 VDC/230VAC
3000 VA = 2400 Watt


Krise (13/5 2024):
 Vi måtte skifte den store nye inverter ud med den gamle!
 Vi afprøvede hele installationen på det maximale strømforbrug i campingvognen, plus lidt mere og det var ikke et
 "støjniveau" der var til at få en middagslur i.

 Så efter middagsluren besluttede vi, at udskifte den store inverter, og dermed blev Airfryeren og Fønen også taget ud
 af pakningen.

 Tilbehør til Inverteren - VE.Direct Bluetooth Smart dongle  
 https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/658-vedirect-bluetooth-smart-dongle/
 Med VE.Direct til Bluetooth Smart dongle kan data vises Android enheder via VictronConnect App.

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

7. Hovedsikring og sikringer m.v.
 
 Hovedsikring 200 Ampere sidder umiddelbart før hovedafbryderen i en sikringsholder fra Biltema (*).

 Sikringsholder:

  https://www.biltema.dk/Sikringsholder/Art. 25-2319 109,- Kr.
 
Til sikringer af ANL-type.
 Med transparent dæksel, der let klikkes af for at få adgang til sikringen samt aftagelige sidepaneler for nem montering.
 En lysdiode indikerer, om sikringen er defekt (*).

(*) Sikringsholderen er modificeret da den i den oprindelige version havde en lysdiode siddende hen over de 2 poler således,
 at hvis sikringen sprang, ville dioden lyse rødt.
 Den er klippet af fordi hele sikringsholderen blev ved belastning på 110 amp over 80 grader varm.
 Nu bliver den ikke engang håndlun - ja og man kan så ikke se at sikringen er gået, bortset fra på selve sikringen!

 (Alternativt: https://www.amazon.de/ - 109,- Kr. Passer ikke med Biltemas sikringer!)

 Sikring 200 Amp:
 
https://www.biltema.dk/Anl-sikring 200 Amp Art. 25-2312
69,- Kr.

 Sikring 125 Amp:
 
32 Volt 125 Amp sikring til Mover 78,- Kr.
 https://www.amazon.de/BOJACK-Auto-Sicherungshalter-Hochstrom-Bolt-Midi-Sicherungen-125-Amp

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

8. Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat.
 Ledninger og kabelsko, 2.5, 6, 16, 35 og 50 kvadrat
(
https://www.generator.dk/kabel-dimensionerings-kalkulator/).
 

 Ledninger og kabelsko m.v. er købt på Amazon.de og suppleret op med enkelte ting hos Biltema.dk.

 Link:

 Amazon.de

 Biltema.dk:

_Retur til toppen_

 Link:

 Andre sjove ting:

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

9. Victron SmartShunt.

Victron SmartShunt 1180,- Kr.
Victron SmartShunt er en alt-i-en batterimonitor, kun uden display.
https://www.victron.dk/shop/7-tilbehoer/1014-smartshunt-500a50mv/ 

 Din telefon fungerer som display - "Ret smart ikke".
 En SmartShunt måler strøm og batterispænding på dit batteri eller din batteribank.

 Batterilageret.dk/images/smart%20shunt.pdf

 Victron Smart Shunt 500A/50mV Batterimonitor
 
Varenummer: 16200 - Vægt: 1 kg. Victron SmartShunt 500A/50mV

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

10. Beskrivelse af installationen m.v.
 Det første udkast til el systemet (Version-1). 

Diagram Version-1

(Ændret 2 gange senere)

Den elektriske installation i vognen er ikke helt på niveau - sikkerhedsmæssigt, som jeg og mange andre kunne ønske sig!

Vi har derfor overdimensioneret det fleste ledninger vi har sat i og brugt kvalitets materialer for at undgå eventuelt varmeudvikling som kan forårsage brand.

Den Blue Smart IP67 Charger 12V - 13A | 230/240VAC  lader som sad i vognen udviklede rigelig med varme når den skulle lade 2 batterier op. (Mere end hånd-lun !!!).

Vi brugte den ikke særlig meget i version 1 og 2, og har nu skiftet den ud med en Victron Blue Smart IP22 Charger 12VDC/30A,
med 1 udgang
-  https://www.victron.dk/shop/3-ladere/544-blue-smart-ip22-charger-1230-1-12vdc30a-1-udgang/.

Laderen er købt med det formå l, at skulle det blive nødvendigt - kan den 300 Amp batteribank oplades på en nat!
80 % af 300 Ampere = ca. 7 - 8 timer på fuld knald.
https://www.batterilageret.dk/images/Datasheet-Blue-Smart-IP22-Charger-230-VAC-EN.pdf

_Retur til toppen_

 Det første udkast til el systemet (Tilføjelser). 

Tilføjelse-1 - Panelet over døren:
Panelet over døren er fortsat funktionsdygtigt, selv om den blå kasse (strømforsyning/Lader), er taget fra 230 volt.
De kræver dog at orange og grå ledning erstattes med 12 volt strøm fra batteriet, i stedet for som original, fra bilens anhængerstik, når tændingen er slået til.

Tilføjelse-2 - Landstrøm / Inverterstrøm til campingvognen / Rum under køleskabet:
Landstrøm ind i campingvognen, gennem indtaget i venstre side, ender indvendig i en forlængerled Schuko M/jord 16A 250 Volt.

Inverterstrøm til campingvognen er ført fra inverteren om til rummet under køleskabet, hvor det ender i en forlængerled Schuko M/jord 16A 250 Volt.

Man kan i samme rum flytte stikket, som fører 230 volt ind i vognens system, til enten:

  • Landstrøm eller
  • Inverterstrøm.
    • Sidstnævnte bruges normalt hele tiden, undtagen hvis 12 volts batteribank er ved at være lav.
    • Så skiftes der til Landstrøm og batteribanken lades op af Victron lader på 30 ampere, som lader batteribanken op i
      løbet af natten.

Vi har brugt 2,5 x 3 Kvadrat ledninger til forlængerledninger og udskiftet de eksisterende (1,5 x 3) i vognen hvor det var muligt.

_Retur til toppen_

Forbrug: Ca...

Gulvtemperering 350 watt/T\*.

Varmvandsbeholder 5 Liter - 550 watt/T\*.

Køleskab 250 watt/T\*, ca. 170 watt i timen med normale pauser!
Bruges især under kørsel, men også så mange timer som når der er gang i solcellen.
Gasforbruget for køleskabet bliver herved nedsat væsentligt (Erfaret fra Sveriges turen i 2023).

Airfryer 1300 watt/T\*.
Forventes brugt til lidt varm mad og måske også varme rundstykker i weekenden.

Hårtørrer 1800 watt/T\*.
Forventes brugt når vi bader under fri campering.

\* Se Batteribank - Teoretisk overblik

_Retur til toppen_

 

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

 11. Testen.

 Test-1 inverteren på 12 VDC/230VAC 1200 VA = 1000 Watt:
 Batteri: 1 stk. HybridPower+12V+100Ah-200A BMS Lithium batteri+ E-serie.

 Vi satte en olieradiator på 1200 watt i 10 minutter - ingen problem.

 Vi satte en olieradiator på 1700 watt og den kørte i 17 minutter før inverteren slog fra.
 Efter 10 minutters afkøling, tog den selv kampen op igen og vi skyndte os at skrue ned
 til 1200 watt, som den igen fortsatte med at levere i indtil vi slukkede den.

 
 Test-2 af inverteren på 12 VDC/230VAC 3000 VA = 2400 Watt:
 Batteri:
3 stk. Power Queen 12.8V 100Ah Mini-LiFePO4 Akku, Indbygget 100A BMS

 Vi satte en olieradiator på 1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 % og
 havde på intet tidspunkt nogen varmeproblemer.

 Vi målte alle forbindelser, skruer, afbrydere og sikringer med en Red Dot pistol og
 fandt INGEN steder der var mere end hånd lun og acceptabel varmeudvikling.

 

Test-3 af Victron Blue Smart IP22 Charger 12VDC/30A, med 1 udgang:

 Vi satte en olieradiator på 1700 watt på og kørte batteribanken ned på 25 %.

 Systemet er sat til at lukke ned for inverteren ved 20 % (Rest 60 Amp), så vi stadig har
 rigelig med  strøm til at køre køleskabet med gas (Kræver 12 volt), samt at kunne bruge
 moveren til at flytte campingvognen med.

 Vi satte laderen til, og vi ramte 100 % efter 7,5 time  gik den op på 100% - OK.........

 

2023-08-14_14.09.00_Max-test_Version-1_.mp4

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

12. Batteribank - Teoretisk overblik.
 
Ampere tilbage Procent på batteriet Forventet lade tid Lade indstillinger i MPPT og Victron lader
300 100 0 Molly on tur\* 14.2
300 100 0 Molly 13,5
200 66,6 3,3 OK
100 33,3 6,6 OK
75 25 7,5 OK
60 20 8,0 Inverter lukker ned
50 16,6 8,3 Herfra bruges kun 12 volt,
men der er stadig rigeligt
til at vi kan klare et par dage!
25 8,33 9,1
20 6,66 9,3

 Lade indstillinger i MPPT og Victron lader - 30 amp.:

Navn Volt   Beskrivelse
Molly 13,5     OK 13,5
Molly on tur 14,2     OK 14,2
Molly 14,5
Afbalanceret
   

Til afbalancering af batteribanken.

Herefter ændres indstillingen til Molly eller Molly on tur og bruges herefter normalt igen.

 Molly on tur\* = På tur kører vi med laderen på 14,2 volt, hvilket giver 10 - 15 ampere mere til forbrug, end Molly = Storrage.

 

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

13. Link / Indkøbslisten m.v..

 Denne liste er til dem der ønsker at se hvad jeg købte for at få Molly (vores campingvogn) op til version 3,
 så den er klar til turen her i 2024 til Nordkap.:

 
 

Indkøbsliste:

 

Link-1:

Instruktionsvideoer fra VICTRON  

 

Link-2:

 

Link-3:

 

Link-4:

Indkøbslisten som vi gik ud fra da vi startede projektet.

Investeringer i solcelle strøm m.v. koster mange penge, men som forhåbentlig varer længe.

 Referencer på link er offentlige og kopieret fra internettet.
 M.v.h.
 Bruno
 Bruno@laffe.dk

_Retur til toppen_

 

-  Tryk på billedet for at se det i stort format

 

Rettes senere:

GAsfilterskifte - https://youtu.be/XRm_49cekk8?si=OeHJkJ2-TeZ7g6mX